U heeft 0% van deze enquête ingevuld
Waarschuwing: JavaScript is uitgeschakeld in uw browser. Hierdoor kunt u mogelijk niet alle vragen in deze enquête beantwoorden. Controleer de instellingen van uw browser.

Bewustzijn over juiste inhuur van zelfstandigen (ZZP'ers)

Beste deelnemer, 

Bedankt dat jij wilt meedoen aan onze vragenlijst. We willen graag weten hoe goed jij en anderen in jouw branche op de hoogte zijn van jullie plichten als het gaat om het inhuren van ZZP'ers (Wet DBA) en de veranderingen die eraan komen vanaf 1 januari 2025.*

Jouw antwoorden dragen bij aan het creëren van een beeld over wat er van de organisatie verwacht wordt en waar nog ontwikkelpunten liggen in de sector. De vragen in de vragenlijst dienen daarbij ook als hulpmiddel om voor de organisatie te bepalen of jullie op de juiste weg zijn. De resultaten delen we met de branche vertegenwoordigers die de resultaten vervolgens met jullie kunnen delen. Zo kunnen we met elkaar zien waar extra aandacht nodig is en het gesprek aangaan om daar actie op te ondernemen. 

Elke drie maanden vragen we je om deze vragenlijst opnieuw in te vullen. Zo kunnen we zien hoe de sector op dit onderwerp veranderd en kunnen we snel inspelen op nieuwe ontwikkelingen. 

Deelname is vrijwillig. Meer informatie lees je hierover in onze gegevensbescherming. Als je meedoet, ga je akkoord met de voorwaarden. 

De vragen kunnen worden beantwoord op een schaal van één tot vijf. Daarnaast kan je optioneel in het open tekstveld je antwoord uitleggen.

* De overheid controleert momenteel terughoudend of bedrijven zich houden aan de wetgeving bij het inhuren van ZZP'ers (Wet DBA). Dit betekent dat ze alleen niet-afgedragen belastingen en eventuele boetes verhalen als een bedrijf opzettelijk de regels overtreedt of adviezen van de Belastingdienst negeert. 


Vanaf 1 januari 2025 zal de overheid niet meer terughoudend optreden. Zo gaat de Belastingdienst actief handhaven op deze wetgeving. De overheid werkt op dit moment samen met de markt om iedereen klaar te stomen voor deze verandering en om ervoor te zorgen dat iedereen weet wat zijn of haar verantwoordelijkheden zijn.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Er zijn 18 vragen in deze enquête.
Deze enquête wordt anoniem afgenomen.

De gegevens die worden vastgelegd bevatten geen gegevens die tot u zijn te herleiden. Behalve als er in een vraag naar is gevraagd.

Als u een toegangscode heeft gebruikt om deze enquête in te vullen, dan verzekeren wij u dat deze toegangscode niet bij uw ingevulde gegevens wordt opgeslagen. Het wordt in een aparte database opgeslagen en het wordt alleen gebruikt om aan te geven of u de enquête wel of niet helemaal heeft ingevuld. De toegangscodes kunnen niet worden gecombineerd met uw ingevulde gegevens.

Privacyverklaring ‘Kwalificatie arbeidsrelatie’

Wie is verantwoordelijk voor het onderzoek?

De Belastingdienst is verantwoordelijk voor de uitvoering van de enquête. Pleio (gelieerd aan de Belastingdienst) is verantwoordelijk voor de opslag van de gegevens. De anonieme onderzoeksdata worden beschikbaar gesteld aan de sectorvertegenwoordigers/brancheorganisaties. 

Welke gegevens worden verwerkt?

Het uitsturen van de vragenlijst wordt gedaan door de Belastingdienst. Er worden geen e-mailadressen of persoonsgegevens van genodigden gevraagd in het onderzoek. Sectorvertegenwoordigers/brancheorganisaties krijgen een e-mail met een uitnodiging voor deelname aan het onderzoek. Hierin staat een generieke link naar de online vragenlijst. Tussen deze link en het emailadres bestaat geen connectie, dat wil zeggen dat niet herleid kan worden wie de enquête heeft ingevuld. In het databestand met de resultaten van de enquête komen dan ook geen namen of e-mailadressen voor. De gegevens worden gebruikt om over groepen te rapporteren. Uw antwoorden zijn in de rapportages niet herleidbaar naar u. Er wordt niet gevraagd om uw e-mailadres, naam en geboortedatum.

Hoe worden de gegevens gebruikt?

De antwoorden die u geeft op de vragen worden gebruikt voor een rapportage over de stand van zaken met betrekking tot het bewustzijn van de kwalificatie arbeidsrelaties. In de rapportage zijn individuele medewerkers niet te herleiden. Pleio bewaart de gegevens.

Wie heeft er toegang tot de gegevens?

De onderzoeksgegevens zijn toegankelijk voor het marktteam DBA Belastingdienst.

Hoe worden de gegevens beveiligd?

Een van de veiligheidsvoorzieningen is dat de Belastingdienst geen e-mailadres of andere persoonsgegevens van u ontvangt bij aanvang van het onderzoek. De vragenlijst wordt door de Belastingdienst naar u verstuurd. Na versturen, wordt uw e-mailadres niet meer gebruikt om de voortgang te monitoren. Een herinneringsmail wordt bijvoorbeeld naar iedereen verzonden en is niet gekoppeld aan uw voortgang in de vragenlijst. De Belastingdienst zorgt conform wet- en regelgeving voor passende technische en organisatorische maatregelen om uw - en regelgeving voor passende technische en organisatorische maatregelen om uw (persoons)gegevens te beveiligen tegen verlies en tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking. Met de leverancier van de enquête-software (Pleio) heeft de Belastingdienst afspraken gemaakt in een verwerkersovereenkomst (conform ARVODI 2018). Ten behoeve van het opstellen van de generieke rapportages wordt uitsluitend gewerkt met een geanonimiseerd databestand.

Gegevens aanpassen:

Als u reeds ingevulde vragenlijsten wilt corrigeren, dan kunt u contact opnemen met uw sectorvertegenwoordiger. Omdat het hier om een vragenlijst gaat zonder naam of e-mailadres, hebben de medewerkers van de Belastingdienst extra informatie van u nodig om (indien mogelijk) uw ingevulde vragenlijst te achterhalen.